Egészséges életmód egyszerűen

huginakcsinaltam

Vallomás

2018. június 27. - huginakcsinaltam

Közel 5 év már annak, hogy életmódot kellett váltanom. A látszattal ellentétben nem ment gördülékenyen, számtalan kellemetlen élmény és kihágás vezetett el oda, ahol most tartok. 

Az esetek nagy részében tartottam a diétámat, viszont mivel az értékeim nem voltak nagyon rosszak, nem vettem túl komolyan, és viszonylag gyakran (néha hetente többször is) tartottam csalónapot. Kihasználtam minden alkalmat, hogy folytathassam a korábbi jól megszokott életemet, így a szülinapokat, névnapokat, családi hétvégéket, a nyaralásokat stb. Ilyenkor adtam az élvezetnek rendesen, nem tagadtam meg magamtól semmit és a mértékre sem figyeltem. De kihágásra adott alkalmat minden olyan nap, amikor rossz kedvem volt vagy fáradt voltam. Ilyenkor úton hazafelé vagy betértem egy gyorsétterembe vagy 2 kakaós csigával a táskámban és eggyel a számban tértem haza.

Bár folyamatosan fogytam, a csalónapok nálam nem maradtak büntetlenül. 3 évnyi ilyen hanyag diétának és a sok stressznek köszönhetően az értékeim drasztikusan romlottak. Sem a dokim, sem én nem voltam tőle túl boldog. Ekkor a napi ch mennyiségemet a korábbi 180 g-ról 150 g-ra módosította és megkért legyek sokkal szigorúbb magamhoz, illetve mozogjak többet.

Megtettem! És nagyon hálás vagyok érte, mivel az értékeim többsége normális értékű, ami nem, az is közel van az átlagoshoz.

Az alábbiakban összefoglaltam Nektek, hogy az életmódom 3+1 pillérét érintően min változtattam, azaz hogyan szigorítottam, az ismerőseim szerinti korábbi szigorúan tartott diétámon.

1. Diéta

Korábban  Most

1.1. Naponta akár többször is ettem kész vagy félkész termékeket: teljes kiőrlésűként megjelölt péktermékeket (amelyek jellemzően 15-20 %-ban tartalmaznak teljes kiőrlésű lisztet); diabetikus termékeket (kekszek, nápolyi, cukor stb., amelyek teljesen vagy nagy mértékben fehér lisztből készülnek, jellemzően fruktózzal) 

 

1.1. Ezeket ma már ritkán fogyasztok olyan ételt, akár nasit, akár mást, amit nem én készítettem, boltban jellemzően csak az alapanyagokat vásárolom meg. Persze havonta néhány alkalommal előfordul, hogy alkudnom kell magammal és készen vásárolok termékeket, de ilyenkor tanulmányozom a tápanyag táblázatot és az összetevőket. Csak olyat vásárolok, amelynek legalább 70 %-ban teljes kiőrlésű lisztet vagy egyéb reform lisztet (pl. csicseriborsó), és édesítőszerként pedig polialkoholokat tartalmaz.

 

1.2.Gyakran ettem mások által készített ételeket

 

1.2. Jellemzően magamnak főzök

 

1.3. 180 g ch-t főszabály szerint a következő felosztásban fogyasztottam el: reggeli 40 g, tízórai 20 g, ebéd 60 g, uzsonna 20 g, vacsora 40 g

1.3. 150 g ch-t fogyasztok a következő felosztásban: reggeli 25 g, tízórai 15 g, ebéd 20 g, nasi 15 g, uzsonna 15 g, vacsora 10 g (ez így csak 100 g, de én sem a túró, sem a zöldségek, hüvelyesek ch tartalmát nem számolom, azokkal együtt megvan kb. a napi 150 g ch)

 

1.4. Gyakran ittam cukormentes szénsavas üdítőt

1.4. Nem fogyasztok szénsavas üdítőket (ezt az epehólyagom eltávolítása óta), és egyéb cukormentes üdítőket is csak nagyon kivételes esetben.

 

1.5. Gyakran kimaradtak étkezések vagy túl hosszú idő telt el két étkezés között (4 óránál több)

 

1.5. Az étkezések között minimum 2, maximum 3 óra telik el

 

1.6. Gyakran tartottam csaló napot

 

1.6. Nem tartok csaló napot

 

1.7. Sok gyümölcsöt ettem, viszont zöldséget naponta maximum egyszer

 

1.7. Gyümölcsöt naponta maximum kétszer eszek, akkor jellemzően túróval vagy cottage cheese-zel és egyszerre csak legfeljebb 15 g ch mennyiségben, zöldséget naponta legalább kétszer eszek nagyobb mennyiségben (ebédnél a tányér fele, vacsoránál az egész)

 

1.8. A zöldségeket jellemzően főve vagy sülve ettem

 

1.8. Naponta legalább egyszer nyers zöldséget fogyasztok (általában vacsorára), főzni ritkán szoktam, inkább serpenyőben picit megsütöm, de csak félig, azaz úgy, hogy ropogós maradjon

 

1.9. Alkalmanként fogyasztottam alkoholt, illetve viszonylag sok zsírban gazdag ételt ettem 1.9. Nem fogyasztok alkoholt, és korlátozott mennyiségben fogyasztok zsiradékot  (ezt az epehólyagom eltávolítása óta)

 

Igazából nincs olyan étel, amit nem eszek! Viszont mindent csak mértékkel!

2. Mozgás

Korábban  Most
2.1. Heti kétszer 1-1,5 órát futottam 2.1. Általában heti 7-9 órát edzek, ebben van több rövid, de intenzív (súlyzós, saját testsúlyos és intervallumos) edzés, illetve több hosszútávfutás
2.2. Este, munka után jártam futni 2.2. Jellemzően heti 6 reggel és heti 3 este edzek

 

3. Lélek

Ezen a területen volt a legnehezebb változtatni, mert nagyon sokáig nem tudtam, hogy mi okozza a legfőbb problémát. Azzal persze tisztában voltam, hogy a stressz, amit részben a munkám okozott, de mindent nem lehetett ezzel magyarázni. A probléma megoldásához (többek között) Lupui Iza egyik tréningjének köszönhetően kerültem közelebb (erről részletesebben itt).

Ugyanis ekkor jöttem rá, hogy a problémáim fő forrása az idő hiánya, folyamatosan annak a szorítását éreztem. Ettől nem tudtam aludni, kavarogtam folyamatosan a feladatok/gondolatok a fejemben, nem tudtam figyelmi másokra, saját magamra, és még sorolhatnám.

A megoldás: elfogadtam a tényt, hogy egy nap csak 24 órából áll, ebből nekem minimum nyolcat aludnom kell és hétköznapokon legalább 8 és fél órát a munkahelyemen kell tölteni. A fennmaradó időben igyekszem feltöltődni (minél többet a családommal lenni, mozogni, olvasni). Tudatosan figyelek arra, hogy ne rohanjak sehová, ami nem fér bele az időmbe azt nem csinálom meg. Következménye egyetlen elmaradt feladatnak sincs, ha valami gubanc lesz, valahogy úgyis megoldódik, Amit ma megtehetek, megteszem, amit nem tudok (mert nincs időm) az marad másnapra vagy harmadnapra stb. ;)

4. Gyógyszer

A pajzsmirigyem működése miatt jódot kell szednem. Illetve orvosi javaslatra a Mg és a B6 vitamin mellé - kúra szerűen - D vitamint is szedek (ez nekem azért is fontos, mert a bőröm különösen érzékeny a napra).

 

 img_20180621_080950_1.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://huginakcsinaltam.blog.hu/api/trackback/id/tr10014018908

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása