Egészséges életmód egyszerűen

huginakcsinaltam

A mozgás 10 parancsolata

2018. június 02. - huginakcsinaltam

Mivel az életmódomnak nagyon fontos része a mozgás, már egy jó ideje kacérkodok a gondolattal, hogy kicsit átalakítom a blogot és ennek is szentelek egy külön rovatot. Mivel az utóbbi időben egyre többen kérdeznek róla, elérkezett az ideje annak, hogy a tervből valóság legyen. :)

Mivel nem vagyok szakember, így ebben a témában is a saját tapasztalataimat tudom megosztani veletek. Remélem, hogy hasznosnak találjátok majd és alkalmas lesz a motiválásra is! ;)

Kezdjük mindjárt az alapokkal, azaz azzal, hogy melyek azok az alapelvek, amelyeket szerintem minden mozgásformánál szem előtt kell tartani.

1. Légy szabad!

Az első, és talán a legfontosabb lépés az, hogy megtaláld azt a sportot, ami számodra a leginkább megfelelő. Ez függhet a személyiségedtől, a munkádtól, az időbeosztásodtól stb. Viszont mindenképpen olyannak kell lennie, amit igazán élvezni tudsz, ami felszabadít, kikapcsol és örömmel tölt el. Próbálj ki többet és válassz! ;)

Az én kedvencem a futás! Nemcsak a testem számára nélkülözhetetlen, hanem gyógyír a lelkemnek és pihenés az elmémnek. Mivel a hosszútávfutás sajnos inkább leépíti az izmokat és féltem attól, hogy a végén teljesen alaktalan leszek, így belekezdtem a saját testsúlyos és súlyzós edzésekbe. Ez eleinte nem töltött el túl nagy boldogsággal, de a kitűzött célom érdekében (minél formásabb lenni) szükséges volt. Kicsivel több, mint egy év után viszont már a részemmé vált és imádom! Itt jön a második pont.

2. Adj időt magadnak!

Ha még csak most kezdesz bele a mozgásba, akkor bizony kis időre biztosan szükséged lesz ahhoz, hogy igazán megkedveld. Elkezdeni mindig nehéz, korábban én is többször kezdtem bele a futásba is. Kell egy rövidebb időt adni a szervezetednek ahhoz, hogy rájöjjön a javára válik. 

Magamon azt tapasztaltam, hogy általában azt szeretem, amiben jó vagyok, amiben sikerélményem van. Ehhez viszont gyakorlásra és időre van szükség. Ne légy türelmetlen!

3. Lépésről lépésre!

A fokozatosság a mozgásban is nagyon fontos! Nem lehet, nem kell és nem is szabad rögtön maratont futni vagy 100 kg-val guggolni stb. 

Nemcsak a cél a lényeg, hanem az idáig vezető út is. Ezt az utat pedig élvezni kell! Ha túl nagy lépésekkel próbálsz meg haladni, akkor bizony nagyon könnyen elmehet a kedved az egésztől.

4.  Figyelj magadra!

Ahogy fentebb is írtam a testedzés nemcsak a test számára fontos. Ha jól csinálod, akkor feltölt. Ennek az eléréséhez viszont elengedhetetlen az, hogy közben figyelj magadra.

5. Soha ne mérd magad máshoz!

Hasonlóak vagyunk, de nem egyformák. Nem azonosak a lehetőségeink, az adottságaink, a teherbírásunk stb. Ezért nem számít, hogy mások egy napon/héten stb. mennyit, mit és milyen keményen edzenek.

6. Evés után várj legalább 2 órát!

Több cikket olvastam  már az éhgyomri edzések melletti és elleni érvekről. Én személy szerint üres hassal tudok és szeretek legjobban edzeni, de senkit nem akarok meggyőzni arról, hogy ennél jobb nincs. Nekem nincs, de másnak lehet. 

Viszont nekem is vannak délutáni/esti edzéseim is. Tapasztalataim szerint evés után legalább 2 órát érdemes várni, ha valami nehezebben emészthetőt fogyasztottam, akkor akár többet is.

7. Figyelj a tartásra és a légzésre! 

Azt hiszem ezt különösebben nem kell magyarázni. A helyes tartás és légzés befolyásolja az edzés minőségét és eredményességét is. 

Azt szoktam mondani, hogy mozgás közben légy büszke, azaz húzd ki magad, állat fel, mellet ki, hasat be! A tartás és a légzés is legyen koncentrált! Ne hagyd, hogy szétessen! ;)

8. Legyen kicsit más!

Az emberi szervezet bármihez képes alkalmazkodni, így egy idő után az edzéshez is fog. Ha fejlődést akarsz elérni, akkor érdemes a gyakorlatokat/feladatokat időnként variálni/változtatni.

9. Pihenj!

A lazítás legalább olyan fontos, mint az edzés. Az izmok regenerálódásához erre mindenképpen szükség van. Én heti egy napot mindenképpen pihenek! 

10. Nem kötelezettség, hanem ajándék!

Sportolni nem azért kell, mert muszáj, hanem azért mert örömmel tölt el. A mozgás lehetőség, amivel érdemes élni, mert felszabadít. Ne kényszerként gondolj rá, hanem szabadságként.

Legjobban Szőnyi Ferenc fogalmazta meg számomra a futás (és általában a mozgás) lényegét: „Hát egy szabadság. A szorgos hétköznapokból kiszakadva, óriási dolog, hogy önmagam lehetek.” (A teljes cikk elolvasható itt.)

img_20180526_201547_1.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://huginakcsinaltam.blog.hu/api/trackback/id/tr2713895218

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

giedi prime 2018.06.05. 08:35:49

Bemelegítés? Ez így egy kicsit nekem lila.
süti beállítások módosítása