Egészséges életmód egyszerűen

huginakcsinaltam

Köretek

2017. augusztus 16. - huginakcsinaltam

Az életmódváltás bizonyos szempontból beszűkítette az étrendemet, ugyanakkor köretek szempontjából kitágította. Gyerekkoromban köretként csak tésztát, rizst, és (valamilyen formában elkészített) krumplit fogyasztottam. Ehhez képest manapság rendszerint a következő 8 köret egyikét* választom:

köles, basmati rizs, barna rizs, édesburgonya, hajdina, tk. kuszkusz, teljes kiőrlésű tészta és bulgur. 

Ezeknek az elkészítése gyors és nagyon egyszerű, amely rendszerint a csomagolásokon is megtalálható. De a kedvetekért most itt röviden összefoglalom, hogy én hogyan szoktam csinálni.

Köles

Legalább kétszeri átmosás után, 2,5-szeres mennyiségű (sós) vízben (fedő nélkül) közepes lángon/hőfokon főzöm. Amikor már majdnem teljesen elfőtt róla a víz, elkezdem folyamatosan kevergetni, mert nagyon könnyen leég. Ha teljesen elfőtt a víz leveszem a tűzről, fedővel lefedem és tálalásig (legalább egy óráig) fedő alatt pihentetem.

Basmati rizs

Kétszeri átmosás után, kétszeres mennyiségű (sós) vízben (fedő alatt) közepes lángon/hőfokon főzöm. Amikor már majdnem teljesen elfőtt róla a víz, elkezdem kevergetni, mert nagyon könnyen leég. Ha teljesen elpárolgott/elfőtt a víz leveszem a tűzről, és (legalább egy óráig) fedő alatt pihentetem.

Barna rizs

Kétszeri átmosás után, legalább kétszeres mennyiségű (sós) vízben (fedő alatt) alacsony lángon/hőfokon főzöm. Amikor már majdnem elfőtt róla a víz elkezdem kevergetni, mert nagyon könnyen leég. Ha teljesen elfőtt/elpárolgott a víz leveszem a tűzről, és (legalább egy óráig) fedő alatt pihentetem. Mivel a barna rizs nagyon nehezen fő meg, elő szokott fordulni, hogy a végén még egy kevés (1-2 dl) vizet hozzá kell adnom és azt is el kell róla főzni. Én úgy vettem észre, hogy ez abszolút márka függő, mert van olyan, ami simán megfő kétszeres mennyiségű vízben, de olyan is volt, amihez 2,5-szeres mennyiségűre volt szükségem.

Édesburgonya (batáta)

Az édesburgonyát meghámozom, majd nagyobb méretű, hosszúkás szeletekre vágom, és sós vízben nagy lángon/hőfokon puhára főzöm. Amikor megfőtt egy sütőpapírral bélelt tepsibe öntöm, picit még megsózom, majd előmelegített sütőben 180-190 fokon kb. 20 percig sütöm. Ha lusta vagyok bekapcsolni a sütőt, akkor az édesburgonyát kockára vágva szoktam megfőzni, majd  egy serpenyőben egy fél evőkanál olajat felmelegítek és ebben pirítom meg kicsit. Ezt érdemes magasabb hőfokon csinálni, ezért ne hagyd magára.

Egy tipp: ha nincs időd és kedved sütögetni még a főzés után, akkor keverj össze 150 g joghurtot 2 evőkanál light majonézzel és egy kisebb fej, vékony szeletekre vágott lila/vöröshagymával, majd öntsd a főtt édesburgonyára és óvatosan keverd össze.

Hajdina 

Kétszeri átmosás után, kétszeres mennyiségű (sós ízesített) vízben (fedő alatt) alacsony lángon/hőfokon addig fűzöm, amíg meg nem puhul. 

Tk. kuszkusz

2,5-szeres mennyiségű enyhén sós vizet felforralok és ráöntöm a kuszkuszra, majd fedő alatt legalább 15 percig pihentetem.

Bulgur

Kétszeri átmosás után, kétszeres mennyiségű (sós) vízben (fedő alatt) nagy lángon/hőfokon felforralom, majd a víz felforrása után leveszem a tűzről és legalább 2 órán keresztül fedő alatt pihentetem.

Tészta

Legalább 1 liter sós vizet felforralok (de a víz mennyisége attól is függ, hogy mennyi tésztát szeretnék megfőzni), majd beleteszem a tésztát és puhára főzöm. A tésztákat általában 5-10 percig elég főzni, közben érdemes megkóstolni.

Mivel én nem vagyok gluténérzékeny, ezért nagyon sok választási lehetőségem van, de általában teljes kiőrlésű durum vagy tönkölylisztből készített tésztát szoktam vásárolni (illetve szerencsére a szüleimtől is rendszeresen kapok házi, teljes kiőrlésű tönkölylisztből készített tésztát). De a gluténérzékenyek is többféle alapanyagból készített tésztából választhatnak.

Gluténérzékenységgel küzdők számára köretek szempontjából ajánlom Lupui Iza blogján az erre vonatkozó bejegyzést (itt).

 wp_20170813_004_1.jpg

+Alkalomadtán héjában sült krumplit is szoktak fogyasztani, természetesen egy nagy adag saláta társaságában.

A bejegyzés trackback címe:

https://huginakcsinaltam.blog.hu/api/trackback/id/tr3812689509

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása