Egészséges életmód egyszerűen

huginakcsinaltam

Lassan járj, tovább élsz!

Avagy a #netmentes nagyböjti hétvégék

2018. március 29. - huginakcsinaltam

Amikor gyerek voltam, mindig úgy éreztem, hogy egy-egy nagyon várt esemény, pl. a születésnapom, a karácsony, az első tanítási nap stb., ezer év múlva jön el. Az elmúlt néhány évben, ennek pont az ellenkezőjét érzem. Néha csak kettőt pislantok és már el is telt 1 hét, aztán még egy, aztán hirtelen már vége van az évnek. Sokszor pedig azt sem tudom megmondani, hogy mivel töltöttem az előző hónapot, hetet, sőt néha arra sem emlékszem, hogy mit csináltam vagy ettem előző nap. Ti éreztétek már ezt?

Sokat gondolkodtam azon, hogy hol is csúszott el a dolog, mi az, ami megváltozott, amit másként csinálok. Persze kézenfekvő lenne azt mondani, hogy felnőtt vagyok és nagyon sok tennivaló van, de ez önmagában szerintem még nem magyarázza. 

Aztán egyszer azon kaptam magam, hogy miközben beszélgetek valakivel, a kezemben van a telefon, amit megállás nélkül nyomkodok és tapogatok, közben pedig azon agyalok, hogy mit is főzzek a hétvégén. Mint akinek fény gyúlt az agyában, hirtelen megvilágosodtam! A túl sok inger, feladat, és az, hogy ezek miatt egyszerre több felé figyelek, azt eredményezi, hogy igazából nem vagyok jelen sem a beszélgetésben, sem a gondolkodásban, sem semmi másban, így mindenből csak foszlányok maradnak meg. Hogyan is emlékezhetnénk mindarra, ami velem történik, ha igazából nem is hagyok időt magamnak arra, hogy felfogjam és rögzítsem?

Részben ez az oka annak is, hogy gyakorlatilag a napi rutinom része, hogy nem emlékszem, hogy kihúztam-e a hajvaslót vagy elzártam-e a gázt...és fordulhatok vissza villamosmegállóból. Ennek köszönhetően persze késésben vagyok, és megint rohanhatok tovább... ez egy ördögi kör. Ismerős érzés?

Mivel ez hosszútávon szerintem tarthatatlan, gondoltam változtatok ezen is.

Első lépésként elhatároztam, hogy soha sehová nem fogok sietni. Inkább felkelek egy órával hamarabb vagy este ébren maradok egy órával tovább, de nyugodt körülmények között fogom végezni a mindennapi teendőket.  Azt vettem észre, hogy az esetek nagy részében hamarabb elkészülök, ha nyugodtan végzem a dolgomat, mintha kapkodok. Persze előfordul, hogy kicsúszik a kezemből az irányítás, de én is ember vagyok! És nem sietni tényleg sokkal nehezebb feladat, mint azt az ember gondolná. 

A második lépés az volt, hogy elkezdtem tudatosan végezni a dolgaimat. Ez szintén nagy kihívás! Annyi inger ér és olyan mértékű információ áramlik felém mindenhonnan, hogy a legnagyobb igyekezetem ellenére is, nagyon könnyen elkalandozok. A kitartó gyakorlásnak köszönhetően  ma már hamar észreveszem, ha máshol járok, és egyre ügyesebben terelem vissza a figyelmemet.

Sajnos a gyakorlati tapasztalatok azt mutatták, hogy ez még mindig nem elég. Rá kellett jönnöm és be kellett vallani magamnak, hogy bizony vannak az életemben elpocsékolt órák, amelyek miatt más dolgokra kevesebb idő jut, és amelyek nem kicsit el tudják vonni a figyelmemet. Gondolom senki nem fog meglepődni azon, hogy ez a "rém" az internet és a közösségi háló/média. 

Így a harmadik lépés az volt, hogy a Nagyböjt alatt a hétvégékre lemondtam az internetről (ld. még itt). 

Hogy mit tapasztaltam ezalatt a néhány nap alatt?

Hogy kevésbé esett nehezemre mellőzni a hálót, mint gondoltam (persze ehhez hozzátartozik az, hogy ebben az időszakban költöztünk, illetve több hétvégét a szüleimnél töltöttünk). Rájöttem arra is, hogy ha rajtam múlna, akkor tudnék net nélkül is élni. Azt is meg kellett állapítanom, hogy nem maradok le semmiről (főleg nem egy hétvége alatt). Míg egy szokványos hétvégén előszeretettel nyúlok a telefonom után, amikor épp van egy szabad percem vagy órám, a nagyböjtös szombatokon és vasárnapokon inkább az aktuálisan olvasott könyvemet vettem a kezembe, ami az én lelkemet sokkal jobban ápolja. Ráadásul nem pittyeget és világított a telefonom, így nem vonta el a figyelmemet a beszélgetésekről, a társasjátékról, az olvasásról stb.

Persze nem vagyok egy ősember és lassan, de én is mindig haladok a korral, így nem tervezem, hogy teljesen lemondok az internethasználatról, de az biztos, hogy hétvégente sokkal kevesebbet, sőt az is előfordulhat, hogy egyáltalán nem fogom használni. Mindenképpen a hasznomra vált ez a néhány nap. Javaslom kipróbálni!

Megváltást nem vártam ettől az időszaktól, Te se tedd! Egyetlen dologtól nem változik meg gyökeresen semmi, viszont a sok kis apró lépés végül elvezet majd oda, ahol szeretnél lenni.

Úgy érzem, hogy engem közelebb vitt a célomhoz, és megerősített abban, hogy kordában tudom tartani ezt a "függőségemet" is. 

Találjátok ki, hogy mit szeretnétek, haladjatok felé lépésenként! És ne féljetek változtatni! ;)

 img_20180308_071545_1.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://huginakcsinaltam.blog.hu/api/trackback/id/tr2313747962

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bicspesz Elek 2018.03.31. 05:59:04

A telefonfuggoseg alapvetoen fugg attol, milyen munkat vegez az ember. Ha valami hulye es ertelmetlen munkat(vagy orat az iskolaban)akkor netfuggo lesz, ha a munka lekoti akkor normalisan idokorlatokkal hasznalja a netet(Whatsupp, Viber es mas sz...sagok eleve kizarva!!).

midnightcoder2 2018.03.31. 06:48:09

Rossz hírem van: ezzel nem oldottál meg semmit. Az idő egyre gyorsabban telik ahogy öregszik az agy, és ez kb. független attól, hogy mit csinálsz. De minél inkább ingerszegény a környezet, annál erősebb a hatás. Ez mondjuk az otthon dolgozás egyik árnyoldala is egyébként.

A biztos utas 2018.03.31. 08:12:36

Tenyleg gyorsul az ido, ahogy oregszunk. De a folyamatos telefonnyomkodas iszonyu zombiva teszi az embereket. Oriasi dolog, hogy ezt valaki felfedezi es tesz is valamit ellene. A valos eletet kell elni.

rnz 2018.03.31. 08:32:38

Ugye jól sejtem, hogy nincs család (férj, gyerekek)?
Akkor nem lenne idő ilyen bugyuta dolgokon filózni, hanem megpróbálnál minden egyes másodpercet hasznosan tölteni, vagy épp pihenni.
Nem kell aggódni, a kor előrehaladtával egyre gyorsabban telik az idő, ez ellen nincs hatásos eszköz.

szepipiktor 2018.03.31. 10:17:42

Késő...
Induláskor nem kellett volna az elvtelen divat követése.
Gondolj bele, az asztalos sem alszik a szerszámaival, nem a kalapácsa jelenti számára az orgazmust kiváltó eszközt.
A telefon telefonálásra való!
Az internetnek is megvan a helye: munka, szórakozás, információszerzés.
Nem a közösségi oldalakon való kizárólagos élet, mások fényképeinek, történeteinek "követése".
Nem hétvégén kell leállni, hanem alapból.
Például a bkv járatain nem pofázni állandóan, nem a fészbúkon kommunikálni. Nem áll le az élet, ha nem "beszélgetsz" 30 másodpercen belül! Nyilvános helyen a pofázás téged jelől bunkónak. Zavarsz másokat, és neked sincs emberi életed.
Miért KELLETT a Facebookra regisztrálni? Miért KELL fotókat feltenni? Mi közöd mások életéhez?
Az napi 24 órában fontos, közben a sajátodat íron le nullára.
Ezért tapasztalható, hogy egy generáció csak az interneten tud kapcsolatot, partnert találni, az életben nem. És eljutva a 40 felé, megy a kesergés a blogokban, hogy nincs életünk, nincs család, nincsenek férfiak...
Én a barátnőimmel az előszobában letetetm a telefon! Kipaksolva, lehalkítva.
Nincs visszataszítóbb annál is, ha egy bringatúrán a csajok kilométerenként állnak le telefonálni, egy pihenőnél mind azt a buzi telefonjaikat kutatják, írt-e nekik valaki!?
Egyszerűen késő!
Ti ezen fejlődtetek, ezt csak súlyos lelki traumával lehet megfordítani.
A telefon-nemzedék soha nem lesz egészséges.

ekat 2018.03.31. 10:28:17

Na többet ne írjon senki semmit, mert itt járt szepipiktor a jólnevelt modorával, zsebében a bölcsek kövével, szívében a mély lenézéssel, és megmondta a frankót arról, hogy hogyan kell élni. :D

2018.03.31. 10:47:12

Szívből gratulálok a posztolónak, jól csinálod! Tényleg ez már korunk pestise, hogy SOSEM vagyunk jelen a pillanatainkban, mert a telefon meg chat segitségével máshol tudunk lenni. A jelenlét pedig élet fontosságú.

onlajnok · http://www.onlajnok.com 2018.03.31. 10:49:34

@ekat: én már majd csak a térdeimre fektetett kézzel ülök a villamoson, vagy vigyázzban állok, és le se tojom a telefont, amin éppen az asszony ír, hogy megkérdezze, hogy telt a napom vagy hogy még a kenyér mellett egy kis zöldséget is vegyek a boltban hazafelé. Aztán majd ha ezek miatt falhoz állít otthon, akkor megmutatom neki ez a hozzászólást, hogy szálljon ő is kicsit magába...hisz mindketten lelkileg rokkantak vagyunk.

onlajnok · http://www.onlajnok.com 2018.03.31. 10:53:06

@Passiflora Incarnata: még szerencse, hogy ez a pestissel ellentétben ez nem ragályos, nyugodtan élhettek velünk eltorzultakkal együtt, anélkül, hogy bajotok lenne. De sajnos a kor másik pestise az a kényszer, hogy a nagy pillanat megélése közben folyamatosan beleugattok mások életébe.

2018.03.31. 11:08:55

@Bicspesz Elek: Whatsapp, Viber, Line alapvetően nálam kiváltja az sms-t és a telefonhívásokat. A hívásaim nagy része is ilyen alkalmazásokban történik, itt Ázsiában a korlátlan mobilnet miatt mindenki Line-ban, Whatsappban vagy hasonló alkalmazásban hívja a másikat.
Faszbúk, instagram, Tumblr viszont nálam kizárva.
Én a blogponthu-n nyomulok csak túl sokat, itt tartom karban a magyar nyelvtudásomat.
Telefonon tájékozódom, olvasok ebook-okat, szerintem megkerülhetetlen ma már a telefon ilyen tekintetben is.

2018.03.31. 11:37:50

@onlajnok: Ha jól értelmezem a saját hozzászólásomat én a posztolónak írtam és egyetértettem vele. Téged nem ismerlek, nem is ugattam bele az életedbe, felőlem azt csinálsz amit akarsz. A "pestis" egy hasonlat csupán, nem kell szó szerint venni, de amúgy a mobilfüggőség tényleg ragályos.
Boldog feltámadást és lelki békében bővelkedő további szép életet és kevesebb gyűlölködést kivánok neked és szeretteidnek.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2018.03.31. 13:20:41

"nem tervezem, hogy teljesen lemondok az internethasználatról, de az biztos, hogy hétvégente sokkal kevesebbet, sőt az is előfordulhat, hogy egyáltalán nem fogom használni."

Ez a mondat jellemzi az egész félreértést, ami a telefonnyomkodókban a világról él. Az internet mérhetetlenül sok dologra használható a szokásos közösségizésen kívül. Igaz, hogy a telefonok nem nagyon alkalmasak egy csomó olyan számítógépes ténykedésre, amelyhez normál méretű képernyőre, billentyűzetre és egérre van szükség, de "az internet" még a telefonokon sem jelenthetné csak a fészbukozást. Megjegyzem, az interneten keresztül beszélgetni is lehet, élőszóban, ami sokkal gazdaságosabb, hatékonyabb, mint a pötyörészés, bármilyen boszorkányos gyorsasággal is teszik azt a hosszú karmú leánykák, de a beszélgetés valamiféle gondolatokat is igényel, míg a szájlik sorozatának küldözgetése szinte már automatizáltan is intézhető, és azt a tévesen megnyugtató érzést tudja kelteni az illetőben, hogy éppen beszélget valakivel. Holott csak annyit tesz, hogy egy tömegben állandóan odainteget az ismerőseinek, amíg le nem szakad a karja.

De az interneten rengeteg olvasni- és néznivaló is van, csak le kell mondanunk arról, hogy mindenhez hozzáfűzzünk kommentként néhány szmájlit. Az interneten való személyes "kommunikálás", a "kapcsolatban maradás" az, amiről érdemes egy-egy időszakra lemondani, nem az egész internetet kell lakat alá tennünk. Bár elismerem, hogy aki kapcsolatbanmaradás-függőségben szenved, annak nem lesz elég önuralma ahhoz, hogy ha internetezhet, akkor ne kapcsolatozzon, vagy ne legyen egyetlen görcs a gyomra helyén amiatt, hogy vajon milyen szmájlikról marad le mindeközben, és hogy a "barátai" vajon szóba állnak-e majd vele mindezek után. Mert a függőséget főleg az utóbbiak miatti stressz teszi komollyá. Ott van a probléma gyökere, ezt a pontot kellene támadni a lelki nyugalom visszanyerése érdekében. Aki a barátom, az egy hét múlva is beszélget majd velem a héten történt érdekes dolgokról, ami pedig nem teszi, attól értelmetlen dolog függővé tenni a saját nyugalmunkat.

midnightcoder2 2018.03.31. 13:50:44

@szepipiktor: Mondjuk a faszbúkot én is csak szakmai csoportok követésére használom. Azzal együtt ez az egész virtuális világ annyira nem az ördögtől való. Az ember természetes igénye a kommunikáció. Ezt egy kis faluban simán ki is tudtad élni. De bekerülve egy városba, egy panelbe millió idegen ember közé, akikhez semmi nem köt, nem olyan könnyű ez a legtöbb embernek. Egy panelben a legtöbb lakótárssal nemigen beszélget önként az ember. A városi elidegenedés jóval régebbi találmány mint a mobiltelefon.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2018.03.31. 17:34:10

@midnightcoder2: Az nem baj, ha beszélgetsz egy órát a "szomszédoddal", legyen az tőled 20 méterre vagy 2000 kilométerre. Akkor legalább tudod, hogy mit csinálsz, és amikor abbahagyod, akkor abbahagytad. A "kommunikációtól" függők viszont egész nap kényszert éreznek egy igen felszínes, mégis időrabló kommunikációra, amit nem tudnak abbahagyni, nem tudják megtenni azt, hogy leállítják a csevegőklienst vagy lenémítják az üzenethangokat, hogy ezután teljes figyelemmel mással foglalkozhassanak. Az üzenethangok percenként megszólalnak, éjszaka is, és a függők napja azzal telik, hogy állandó készenlétben állnak a telefonjuk elővételére és a bejövő üzenetekre való kényszeres, illemtudó válaszolgatásra, a maguk szintjén. Az e-mailes spamszűrés annyira fontossá vált az internethasználók számára, hogy ma már a szolgáltatók kérés (olykor engedély) nélkül is bezsákolják a spamnek tartott leveleket, megtakarítva a kiválogatásukkal eltöltendő drága időt a felhasználónak. Az online üzengetésre még nincs megoldás, a felhasználó nem akar feketelistára tenni olyanokat, akikkel időnként mégiscsak beszélni szeretne, márpedig az ismerősök nem csak meghatározott időszakban üzennek. És én ismerek olyan kamaszt, aki durva pszichés krízisbe került nagyjából azért, mert rettegett az ismerősei megbántásától, ezért nem akarta az üzeneteiket várakoztatni vagy megválaszoltlanul hagyni.

Beer Monster 2018.04.01. 00:47:22

Ilyen van, és ezeknek a szüleit emberkínzásért nem vonják felelősségre? Hogy lehet ilyen körülmények között tartani egy gyereket?
süti beállítások módosítása